Techatelier: een jaar na de visie

Exact een jaar geleden publiceerde ik hier mijn visie op ICT en techniekonderwijs in Zwolle. Om te beginnen. Ik verpakte het als een zwembad, met een droom en grote ambitie.

Met één school achter mij, wat tijd en een collega bij Educatie die er echt in gelooft, zijn we aan de slag gegaan in afgelopen schooljaar 2017 – 2018. In het oog van de storm is het windstil zeggen ze, daarbuiten gaat het tekeer. Ik kan nu, met de vakantie aanstaande, eens rustig terugkijken op wat er allemaal gedaan en bereikt is. En waar ik nu sta met die droom en ambitie.

Eerst maar: er gingen ook dingen minder goed!

Kriticasters waren er meteen, intern en extern. Lees dit stukje nog maar eens na.

De grootste discussies werden uiteindelijk gevoerd over de kwaliteit van het onderwijs. Die zag ik wel aankomen, maar was moeilijker te pareren dan ik dacht. Ik denk dat er goede gesprekken over gevoerd zijn en met meer tijd komend schooljaar, focus en middelen zullen we een eind gaan komen. De andere discussie was het aanhaken van het management bij Hogeschool Windesheim. Ik zag dat tot heel recent niet zitten en het was wel een dingetje. Er prikte toch echt een naald aan mijn droomballon. De naald is nu weg, de ballon is op weg.

Een plekje in de Stadkamer

Dat ging minder goed. Maar jeeh wat ging er veel goed en wat een hulp heb ik gehad. In mijn stuk van vorig jaar toonde ik een plaatje van het Microsoft-pand in Berlijn aan Unter den Linden. Dat is vanaf afgelopen december de Stadkamer in Zwolle geworden. Enthousiast management. Daar zijn de eerste activiteiten van het Techatelier geweest. We praten over andere belangrijke samenwerkingen. Ze zijn cultureel in Zwolle de spin in het web. En waarom ook niet op het gebied van ICT, techniek en maakonderwijs? En Microsoft Educatie, ja die is ook aangehaakt. Dat moet vanaf augustus concrete handen en voeten gaan krijgen.

Met veel gepraat en ideeën (en laten zien dat we bezig zijn) heb ik maatjes bij het technisch bedrijfsleven gevonden. De Vrienden van Techniek, Techniekpact maar ook grote bedrijven als Kadaster en Enexis denken mee en zien de kans om bij het PO en VO educatief binnen te komen.

Betrokken studenten en onderwijs

Dan ben ik er uitermate trots op dat een kleine vijftig studenten van Windesheim (Zwolle én Almere) uit allerlei opleidingen en minoren dit schooljaar hebben bijgedragen aan het Techatelier. Aan de businesskant, de voorbereiding op communicatie én natuurlijk het voorbereiden en verzorgen van onderwijs. Bij de Onderwijsroute1014 Lego League, programmeren in Scratch, het ontwerpen van een duurzame stad en die bouwen in Minecraft en hoe werken drones? In de Stadkamer werden middagen georganiseerd waarin een eigen game gebouwd werd en werden micro:bits toegepast.

En vanaf september staan er al weer 45+- studenten klaar uit de Educatieve Minor en van de Pabo. Om aan de slag te gaan met Computational Thinking én de verbinding op al hun stagescholen en –plekken. (een beetje guerilla marketing  J).

En er moest aan getrokken worden, maar met bestuurders in het onderwijs, gemeentepolitiek én provincie zijn de contacten er al. En is er enthousiasme getoond. De plannetjes worden de komende maanden op papier gezet. De intenties zijn er en die moeten nog netjes op papier.

Ook waar we het voor doen, onderwijs aan kinderen op het gebied van ICT, techniek en maakonderwijs, krijgt meer handen en voeten. Er wordt geïnvesteerd in een leerlijn Computational Thinking op de Onderwijsroute1014 die na de zomer 130 leerlingen zal tellen. We gaan de techniekdagen beter voorbereiden en de leermiddelen betrouwbaar maken. Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT zal het eerste stuk onderzoek na de zomer afronden en doorzetten naar een bredere aanvraag.

Tot slot, dat zwembad, die visie, hoe zit het daar mee?
V Activiteiten bij elkaar brengen: Stadkamer
V Kwaliteit van onderwijs: opleidingen Educatie
V Betrokken werkveld: Vrienden van Techniek ea
– Middelen aanschaffen en beheren: staat nog open
– Financiën bij elkaar brengen: nog afdichten maar is op de goede weg
– Bemensing: idem
V Rechtvaardiging van de zwembad-visie: CHECK

Kortom ik kijk, zo even op een afstandje, tevreden terug naar dit jaar en heb veel zin in alle dingen die volgend schooljaar op stapel staan. En gaandeweg bedacht en uitgevoerd worden.

Een paar bedankjes

Want er hebben op individueel niveau zoveel mensen bijgedragen. Mensen die ik vaak een jaar geleden nog niet kende.

Dank aan Annemiek Brink en Manon Schrijnemaekers voor al het meedenken, netwerken en de contacten, aan Arie Koning en Edgar van Perlo voor alle onderwijsideeën en input en reflecties, aan Annelies Robben om in jouw school aan de slag te kunnen zijn, aan Albert Barth en Michel van der Feen voor maakonderwijs en koppeling naar technisch werkveld, aan Astrid Vrolijk, Geny Nijboer en Marianne Elsjan of Wipper voor het vertrouwen om jullie mooie en succesvolle Stadkamer een basis voor het Techatelier te laten zijn, collega’s Nicole van Aar, Marike ter Maat en Roeland Breukelman van domein Bewegen & Educatie om jullie studenten in dit project mee laten werken en te laten leren, Marijke Sterkenburg en Daphne de Vries voor de politieke connecties en tijd voor reflecties. Wies van der Beek voor de vragen en zachte dwang om dingen op te leveren en prioriteiten te stellen. Henk Boshove voor de kritische reflecties.

Tot slot, speciaal mijn dank aan drie mensen:
– collega Erik Bolhuis voor het steeds blijven geloven in dit project, de ambities en de manier om het realiseren. Als ik twijfelde gewoon negeren en je eigen kanalen inzetten om er toch te komen. We gaan verder met mooie dingen maken;
Remco Rooker (Enexis) voor het ambassadeur willen en durven zijn. Dank voor dat vertrouwen. (o ja, en Wies aan mij koppelen);
– tot slot opleidingsmanager HBO-ICT Ilja Clabbers voor het beschikbaar stellen van een dag in de week. En soms even vijf minuten kritiek spuien op “Waarom het soms zo traag en stroperig gaat in deze organisatie?”. En dan wordt er weer wat geregeld en gefixt. Aan energie is daar geen gebrek.

2018-10-21T14:36:10+00:0016 juli 2018|